INDAH ITU BUKAN PADA ZAHIR... TETAPI TERLETAK PADA BUDI..

TERSERLAH PADA SANTUN.. TERHAMPAR PADA PEKERTI..

DAN TERSENTUH PADA HATI..

Monday, August 8, 2011

NOSTALGIA RAMADHAN...

Setiap kali Ramadhan tiba..saya akan terkenang kisah pahit manis menjalani ibadah puasa sejak dr zaman kanak2 sehinggalah sudah berkahwin...

Masih teringat kesungguhan mak dan arwah ayah melatih saya dan adik beradik yg lain berpuasa seawal usia 7 tahun lagi...setiap kali sahur arwah ayah akan mkn lebih awal dr anak2...bila dah selesai mkn arwah ayah akan memulakan misi mengejutkan anak2 utk bangun sahur...saya adalah antara anak2 yg liat nak bangun...hehehe..dan hasilnya pd usia 7 thn saya cuma dpt berpuasa sehari sahaja...tp Alhamdulillah..pd usia 8 tahun saya sudah dpt berpuasa cukup sebulan...

Bila saya naik ke tingkatan 1..saya bersekolah di sekolah asrama....faham2 je la kan..lauk pauk di asrama....mmg kurang enak berbanding lauk pauk masakan mak...jd..mmg boleh dikatakan saya mmg tak akan bangun sahur...dah pulak nak kena bersiap cantik2...maklum la dewan mkn lelaki dan perempuan berkongsi...saya cuma akan bangun bila lauk ayam msk kicap...( x der la best sgt..tp plg best antara yg x best)..sehinggalah saya tingkatan 5..begitulah rutin saya di bulan puasa...dan di asrama lah saya belajar solat tarawikh secara berjemaah dan juga tadarus Al-Quran....mmg rindu saat2 tu...

Bila saya menyambung pelajaran di UiTM rutin tidak byk berbeza sbb saya masih mkn di dewan makan dan makanan yg disediakan oleh pihak asrama...jd dah boleh agak lah..rasa pun ala2 je la...utk sahur..dewan mkn akan dibuka seawal pukul 12.30..jd ramai yg memilih utk mengambil lauk dan mkn di bilik sendiri...tak la sahur awal kan...lps ambil lauk boleh tidur..pukul 5 baru bangun...dan solat tarawikh akan diadakan di dewan besar a.k.a dewan kuliah a.k.a dewan peperiksaan...(UiTM Manjung ni rumah kedai...jd mmg boleh tukar2 rupa dlm sekelip mata...)

Selepas tamat belajar di UiTM Manjung saya menyambung pelajaran peringkat Ijazah di UiTM Shah Alam...kali ni saya terpaksa menyewa di luar dr kawasan kampus...kalau bab juadah berbuka puasa..mmg tak ada masalah sbb pasar ramadhan di Sekseyen 2 Shah Alam tu mmg terkenal dgn mkanan yg enak2...dr minuman, kuih muih, laksa, berbagai jenis nasi dan lauk pauk mmg byk pilihan...yg penting sediakan duit secukupnya... apa yg dimkn ketika berbuka itulah yg akan dimkn ketika bersahur...dan kalau jemu dgn pasar ramadhan..saya dan kwn2 akan berbuka di gerai mkn berhampiran rumah di Seksyen 11...Alhamdulillah, secara kebetulan rumah sewa saya berdekatan dgn surau..jd mmg tiap2 mlm saya akan ke surau utk solat tarawikh...

Bila dah bekerja..sekali lagi saya terpaksa duduk di rumah sewa...secara kebetulan adik saya, Ateh pun bekerja di kawasan yg sama..Rapat Setia, Ipoh..jd kami menyewa di rumah yg sama...Ateh mmg pandai msk..jd kebanyakan nya mmg dia lah yg menyediakan juadah berbuka/bersahur...kalau sama2 sibuk..kami akan ke pasar ramadhan...oleh kerana tiada pilihan..saya hanya akan membeli lauk taucu..dan Ateh lebih suka mkn bubur...dan kalau ada rezeki..kami akan berbuka di rumah anak2 murid Ateh...masa ni la baru dpt merasa hidangan yg enak2...kalau berkesempatam kami berdua juga akan ke surau/masjid bg menunaikan solat tarawikh...bila surau kat tmn tu jemput abg saya menjd Imam di situ...saya dan Ateh akan turut mendapat jemputan berbuka puasa di surau....rezeki jgn ditolak... :-))..dan kakak ipar saya juga kdg2 menghantar juadah berbuka utk kami berdua...(terima kasih..jasamu dikenang..)

Oleh kerana saya ni tidak brp cekap didapur...maka bila berkahwin..mmg agak2 terkejut jgk...pening kepala fikir menu apa yg sesuai....seminggu selps tinggal bersama..Ramadhan menjelma...saya masih ingat hari pertama berbuka..saya dan suami ke pasar ramadhan membeli lauk yg siap di msk....dan saya mengambil peluang utk membeli brg2 dapur spt ikan dan sayur2an...suami pulak mmg suka dgn laksa..jd konon2 nk buat laksa la...rasa laksa tu..hanya saya dan suami saja yg tahu...heheheh..tp suami mmg tak cerewet dan  tak pernah mengkritik masakan saya...dia faham la tu..isteri tak pandai msk...selain dr laksa...suami jgk minta saya mskkan gulai lemak ikan masin campur nenas(GLIK)...sampai sekrg kalau tiba bln puasa...menu GLIK akan menjad pilihan....suami pulak jenis tak berselera mkn ketika bersahur..tp bila menu GLIK..laju jer dia mkn...

Alhamdulillah..thn ni adalah tahun kesepuluh saya berpuasa setelah bergelar isteri..setiap thn saya akan berusaha meningkatkan 'skill' masakan saya, mencuba resepi2 baru dan mempelbagaikan masakan...dan setelah seminggu berpuasa pada Ramadhan 1432H...inilah juadah berbuka dan bersahur..Terima Kasih Allah krn menemukan aku dgn Ramadhan...mg rahmat dr MU akan melimpah, dan aku akan beroleh keampunan dr Mu..dan Kau jauhkan lah aku dr api neraka Mu..Amin...
AYAM PAPRIK, SAMBAL TEMPOYAK, SAMBAL UDANG PETAI, BUAH2AN, KURMA & ULAM2AN..
MASALODEH, SAYUR CAMPUR, SAMBAL SERAI IKAN CENCARU, SAMBAL PETAI IKAN BILIS, AGAR2 PERMATA DAN IKAN TALAPIA GORENG..
KARI IKAN BAWAL, IKAN GELAMA MASIN, AGAR2 BANDUNG, AGAR2 BANDUNG CINCAU & KAILAN IKAN MASIN..
SET NASI BERIANI...BKN MSK SENDIRI..TP BELI KAT RESTORAN ANJE BERIANI GAM JOHOR...AYAM MSK MERAH, DGG BERIANI, PAPADOM, DALCA & JELATAH...JG AGAR2 MILO BUATAN SENDIRI..
SOTO..YUM..YUM...SELAIN DR NASI IMPIT....BIHUN DAN KUEY TIOW PUN ADA...PERGEDIL JGN LUPA...

Apa menu kawan2 semua? :-) Yang penting kita tidak membazir...dan kpd yg sedang ber'diet' jgn pulak habis puasa berat makin bertambah... :-))

No comments:

Post a Comment